Årsplan 7. klasse – 2017/2018

Årsplanen er sammensat af forløb (Topics og Global Issues) fra Gekko med elementer fra Superreaders, Restudy og Grammatik. Eleverne træner alle tre kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål. De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende. Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 3 ugentlige lektioner.

Uge 32-36: Middle School, USA

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Middle School, USA

Dette forløbet har særligt fokus på kultursammenligning mellem danske og amerikanske elevers skolehverdag. Eleverne tager på en virtuel skoleudveksling til Oak Valley Middle School i Californien, hvor de møder den danske udvekslingsstuderende Camilla og skal forholde sig til emner som dress code og skoleånd.

Ressourcer:

Restudy – USA

Restudy – Skole og uddannelse

Uge 37-41: The Canterville Ghost

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Superreaders: The Canterville Ghost

Dette læseforløb tager fat i den dramatiserede version af Oscar Wildes klassiker The Canterville Ghost. Eleverne arbejder med stykket som både tekst og et drama, de selv skal fremføre. De løser opgaverne bagerst i bogen og arbejder med sammenligning af den britiske og amerikanske kultur og sprog.

Uge 43-47: Fantasy

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Fantasy

I dette forløb sætter I fokus på genren Fantasy. Eleverne lærer om genrens kendetegn og slutter af med at skrive deres egen fantasyhistorie. Forløbet lægger op til det efterfølgende læsebånd, hvor eleverne skal læse en fantasybog.

Uge 48-50: Læsebånd: Fantasy

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Læsebånd: Fantasy

Lad eleverne vælge en fantasybog fra Superreaders, som de har lyst til at arbejde med, og som er passende i niveau. Afslutningsvis laver eleverne en boganmeldelse i ét af værktøjerne fra Toolbox, hvor de bruger begreberne fra forløbet Fantasy. Deres anmeldelse præsenterer de i klassen eller i en fælles webavis.

Ressourcer:

Grammar – Suppler med øvelser fra Grammar – fx om adjektiver.

Uge 1-5: Time Capsule

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Time Capsule

Dette forløb har særligt fokus på, hvordan eleverne opfatter sig selv og deres dagligdag, og hvilke tanker de gør sig om fremtiden. Gennem avisartikler, billedmateriale og en science fiction-novelle skal eleverne forholde sig til fortid, nutid og fremtid og sætte ord på, hvordan de tror, verden ser ud om 50 år.

Ressourcer:

Grammar – Opgaver vedr. udsagnsordenes tider og former

Uge 6-9: Læsebånd

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Læsebånd

Lad eleverne vælge en bog fra Superreaders, som de har lyst til at arbejde med, og som er passende i niveau. Eleverne kan afslutningsvis lave en boganmeldelse og præsentation i nogle af værktøjerne fra Toolbox. Suppler med øvelser fra Grammar.

Uge 10-12: Hannah’s Holy Communion

Lektioner

6-8

Varighed

3 uger

Hannah’s Holy Communion

Hannah’s Holy Communion er et filmforløb om Hannah Cohen, en jødisk pige fra Dublin i 70’erne, der drømmer om at aflægge den katolske Holy Communion. Eleverne arbejder med udgangspunkt i en kortfilm med filmiske virkemidler samt med temaerne: religion og being different.

Uge 13-18: Being different

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Læseforløb: Being different

Eleverne vælger en af følgende bøger fra Superreaders, som de vil arbejde videre med:

  • Luke: Om en dreng, hvis liv ændrer sig, da han får kræft.
  • Football Friends: Om Juan, en spansk dreng, som skal klare sig i sin engelske skole, selvom han ikke taler engelsk.

Forløbet kan sluttes af med en boganmeldelse og med en fremlæggelse om det at være anderledes. Forløbet ligger i forlængelse af forløbet om Hannah Cohen, og eleverne kan opfordres til at drage paralleller til Hannah.