Årsplan 4. klasse – 2016/2017

Årsplanen er sammensat af Topics (forløb) fra Gekko med elementer fra Culture, Library, Grammar, Mix and Match og Superreaders.

Eleverne træner alle tre kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål. De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 2 ugentlige lektioner.

Uge 32-36: 18 High Street

Lektioner

10

Varighed

5 uger

18 High Street

I dette forløb møder eleverne personerne Lucy og Raj, som bor på 18 High Street. Eleverne arbejder med ordforråd om familien og hjemmet og laver en digital bog som afsluttende projekt.

Ressourcer:

Library – Food – recipes

Uge 37-41: American Products and Food

Lektioner

10

Varighed

5 uger

Culture: American Products and Food

I dette forløb arbejder I med kultur med mad og madvarer som omdrejningspunktet. Eleverne arbejder med at læse tekster, indhente information og sammenligne dansk og amerikansk kultur.

Ressourcer:

Library – Food – recipes

Grammar – I kan med fordel supplere med at arbejde med navneord og stedord.

Uge 43-45: Halloween

Lektioner

6

Varighed

3 uger

Topic og Supperreaders: Halloween

I dette forløb arbejder I først med forløbet Halloween og derefter med en bog fra Superreaders. Eleverne arbejder bl.a. med læse- og tekstforståelse, multimodale tekster og kan afslutte temaet med en boganmeldelse. Fra Superreaders læser eleverne én af følgende bøger og løser de medfølgende opgaver:

Husk at give eleverne adgang til bøgerne på Superreaders.dk.

Ressourcer:

Library – USA – Halloween

Culture – USA

Uge 46-49: Schools

Lektioner

8

Varighed

4 uger

Schools

Dette forløb kombinerer Mix and MatchGrammar og Superreaders. Temaet er skole og handler om forskellige emner fx typiske temaer på skolens opslagstavle og skolens dagligdag. Fokus er på læse– og lyttestrategier.

Mix and Match

Vi anbefaler, at I laver lytteøvelsen sidst, da eleverne således har et ordforråd med sig, der gør det lettere for dem at forstå lytteøvelsen og løse den afsluttende skriftlige opgave.

Læsning:

Lytning:

Grammar

Efter arbejdet med mix and match skal eleverne arbejde med Gekko Grammar. De skal beskæftige sig med:

Superreaders

Afslut forløbet med at læse bogen Witty the Witch and the Ghost. Witty the Witch går i skole, og en del ord fra læseforløbet går igen i historien. Bagerst i bogen står de tilhørende opgaver, som I kan sammensætte frit. Husk at give eleverne adgang til bogen.

Uge 50-51: Merry Christmas

Lektioner

4

Varighed

2 uger

Merry Christmas

I dette forløb arbejder eleverne med jul. Forløbet har særligt fokus på ordforråd om jul og at læse og forstå hovedindholdet i tekster om jul i andre lande

Uge 1-4: Free time – me time

Lektioner

8

Varighed

4 uger

Free time – me time

I dette forløb arbejder eleverne med jul. Forløbet har særligt fokus på ordforråd om jul og at læse og forstå hovedindholdet i tekster om jul i andre lande.

Ressourcer:

Culture – USA – Tasks: Sport and Music

Culture – Great Britain – Tasks: Sport

Uge 5-10: Friendship

Lektioner

10

Varighed

5 uger

Friendship – UNDER UDARBEJDELSE

I dette forløb arbejder eleverne med venskab. Med udgangspunkt i tekster og øvelser arbejder de med temaet, og hvad det vil sige at være en god ven. Som afsluttende projekt laver de en digital vennebog i klassen.

Uge 11-13: Friends

Lektioner

6

Varighed

3 uger

Mix and Match: Friends

Som opfølgning på forløbet Friendship arbejder I med læse –og lyttestrategier i forbindelse med emnet venner og venskaber. Øvelserne handler om Robert og Jill, som er cypervenner. De skriver om deres fritid og skole. Vi anbefaler, at I laver lytteøvelsen til sidst.

Læsning:

Lytning:

Uge 14-18: Pirates

Lektioner

10

Varighed

5 uger

Superreaders: Pirates

I dette læseforløb arbejder I med læse- og lyttestrategier med udgangspunkt i temaet pirater. I læser sammen The Pirate Handbook, som er en faktabog om pirater, og eleverne løser opgaverne sammen eller på egen hånd. Eleverne afslutter forløbet med et opsamlende projekt.

Uge 19-22: Wild Places

Lektioner

8

Varighed

4 uger

Superreaders: Wild Places

I dette læseforløb arbejder I med bogen Wild Places, som er en faktabog om den vilde natur. Der er fokus på læse- og lyttestrategier. Eleverne kan med fordel afslutte forløbet med et mindre projekt fx en boganmeldelse eller en fact file.

Ressourcer:

Library – Animals – Wild animals

Culture – South Africa – Tasks: Wildlife + Kruger National Park og The little five

Mix and Match – Wildlife special (listening nr. 21)

Uge 23-25: Visiting Britain

Lektioner

6

Varighed

3 uger

Culture: Visiting Britain

I dette kulturforløb er omdrejningspunktet forskellige britiske seværdigheder. Eleverne arbejder med at læse tekster, indhente information og sammenligne dansk og britisk kultur.

Ressourcer:

Library – Myths and legends