Årsplan 5. klasse – 2016/2017

Årsplanen er sammensat af Topics (forløb) fra Gekko med elementer fra Culture, Library, Grammar, Mix and Match og Superreaders.

Eleverne træner alle tre kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål. De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 3 ugentlige lektioner.

Uge 32-33: Holidays

Lektioner

4-6

Varighed

2 uger

Mix and Match: Holidays

I dette forløb arbejder I med læse –og lyttestrategier. Temaet handler om en ferie på stranden i Australien og en campingferie i telt. Eleverne skal læse og lytte til tekstdele, arbejde fordybende med forståelsen af indholdet og afslutte med aktivt selv at bruge sproget. Vi anbefaler, at I laver øvelserne i følgende rækkefølge:

Læsning:

Lytning:

Ressourcer:

Culture – USA, Great Britain og South Africa

Uge 34-36: Visiting the United States

Lektioner

8-9

Varighed

3 uger

Culture: Visiting the United States

I dette forløb rejser eleverne med til New York, L.A., Hawaii og Mississippi. Eleverne arbejder med deres læseforståelse og skal lave en plakat i Glogster som afsluttende projekt på forløbet.

Ressourcer:

Gekko Grammar – Arbejd med navneord og stedord.

Library – USA – Cowboys

Library – USA – Halloween

Uge 37-41: The Halloween Wizard

Lektioner

15

Varighed

5 uger

The Halloween Wizard

Forløbet The Halloween Wizard tager udgangspunkt i historien om drengen Matty, der pludselig får magiske evner og forvandles til en troldmand. Gennem forløbet tilegner eleverne sig viden om ord relateret til Halloween, tekstforståelse, spørgsmålsopbygning og til sidste et læseteater.

Ressourcer:

Library – USA – Halloween

Culture – United States

Uge 43-45: Halloween

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Superreaders: Halloween

Som opfølgning på arbejdet med Halloween Wizard arbejder I i dette læseforløb med Halloween som en tradition i den amerikanske kultur. Eleverne skal læse bogen Halloween, som I finder i Superreaders. Der følger en række alsidige opgaver med, som I kan sammensætte efter niveau og behov. Til de stærkere elever, kan Phantoms and Ghosts and Skeletons bruges.

Ressourcer:

Library – USA – Halloween

Culture – United States

Uge 46-49: Cowboy Country

Lektioner

10-12

Varighed

4 uger

Cowboy Country

I dette forløb arbejder I med forløbet Cowboy Country. Gennem lytteøvelser og tegneserier samler eleverne viden om livet som cowboy. Eleverne arbejder med gættestrategier, tekstforståelse, at lave et referat og at præsentere sig selv, og hvad man har på.

Ressourcer:

Library – USA – Cowboys

Culture – United States

Uge 50-51: Superreaders: Cowboy Country

Lektioner

4

Varighed

2 uger

Superreaders: Cowboy Country

Som opfølgning på forløbet Cowboy Country læser I bogen Cowboy Country fra Superreaders. Der følger opgaver med i bogen. Alternativt kan I arbejde med forløbet Merry Christmas, som er målrettet 4. klasse, men rummer udfordringer også i 5. klasse. Forløbet har særligt fokus på jul i engelsksprogede lande.

Ressourcer:

Library – USA – Halloween

Culture – United States

Uge 1-5: Wilma fra Grenada

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Wilma fra Grenada 

I dette forløb møder eleverne Wilma fra Grenada. De får et indblik i hendes hverdag på den lille ø i Caribien og arbejder med ordforråd, kulturforståelse og at forstå engelsk fra andre dele af den engelsksprogede verden, end vi normalt støder på.

Uge 6-10: Formula 1

Lektioner

12

Varighed

4 uger

Formula 1

I dette forløb arbejder I med Formel 1 og motorløb. Eleverne arbejder med gættestrategier, tekstforståelse og at skrive et interview og en præsentation.

Ressourcer:

Library – Sport – Formula 1

Culture – USA – Tasks: Sport and Music

Culture – Great Britain – Tasks: Sport + cricket i Birmingham

Uge 11-15: The Missing Mascot

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Superreaders: The Missing Mascot

I dette læseforløb arbejder I med læsestrategier. Eleverne skal læse og eventuelt lytte til historien The Missing Mascot. Bogen handler om skolen i USA, maskotter, kæledyr, sport m.m. I bogen vil I løbende finde spørgsmål til refleksion samt fakta om bl.a. skolesystemet. Sidst i bogen finder I opgaver, som kan løses hver for sig eller i grupper. Husk at give eleverne adgang til bogen i Superreaders.

Ressourcer:

Culture – USA

Uge 16-19: The Big Five

Lektioner

10-12

Varighed

4 uger

The Big Five

I dette forløb arbejder I med forløbet The Big Five om de store vilde dyr fra The Kruger National Park. Eleverne arbejder med gættestrategier, at forstå instruktioner og udlede informationer fra en tekst og bruge dem i en samtale. Som afslutning på forløbet skal eleverne lave deres egen Padlet.

Ressourcer:

Culture – South Africa

Library – Animals – Wild animals

Library – South Africa

Uge 20-24: Sports in Great Britain and Australia

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Culture: Sports in Great Britain and Australia – UNDER UDARBEJDELSE

I dette forløb rejser eleverne en tur til Great Britain og Australien og besøger forskellige steder for at blive klogere på sport og kultur. Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt om sport, hvor eleverne skal lave en præsentation for klassen om en egen sportsinteresse eller en særlig sportsstjerne.