Årsplan 8. klasse – 2016/2017

Årsplanen er sammensat af forløb (Topics og Global Issues) fra Gekko med elementer fra Superreaders, Restudy og Grammatik.

Eleverne træner alle tre kompetenceområder fra Forenklede Fælles Mål. De angivne antal lektioner i forløbene er vejledende.

Denne årsplan er udarbejdet ud fra, at eleverne har 3 ugentlige lektioner.

Uge 32-37: Skateboarding

Lektioner

15-18

Varighed

6 uger

Skateboarding

Dette forløb tager jer med på opdagelse i New Yorks gader, når I dykker ned i skaterkulturen. Forløbet omfatter videomateriale og interviews indhentet af elever fra Roskilde Ungdomsskole, samt faktatekster og et uddrag af en selvbiografi for unge skrevet af den verdensberømte skater, Tony Hawk.

Uge 38-39: Onlineprøve

Lektioner

6

Varighed

2 uger

Onlineprøve

Forbered eleverne til FP 9 ved at arbejde med Onlineprøve 1. Vi anbefaler, at I enten op til prøven eller efterfølgende arbejder med Grammar.

Ressourcer:

Restudy – Videoer om Grammatik

Uge 40-41: Læsebånd

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Superreaders: Læsebånd

Lad eleverne vælge en bog fra Superreaders, som de har lyst til at arbejde med, og som er passende i niveau. Eleverne kan afslutningsvis lave en boganmeldelse og præsentation i nogle af værktøjerne fra Toolbox. Suppler med øvelser fra Grammar.

Ressourcer:

Grammar – Vælg øvelser som supplement.

Uge 43-47: Mirror, Mirror on the Wall

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Mirror, Mirror on the Wall

Mirror, Mirror on the Wall er et forløb om skønhed og sundhed – emner, som fylder i elevernes hverdag. Eleverne arbejder med at kunne tilkendegive deres holdninger og indgå i diskussioner om emner som usunde vaner og overvægt.

Ressourcer:

Restudy – Engelske temaer – Udfordringen ved at være ung

Uge 48-51: Perfect Pitch

Lektioner

10

Varighed

4 uger

Perfect Pitch

I forløbet Perfect Pitch skal eleverne arbejde målrettet med fonetik herunder tryk korrekt og svære lyde. Eleverne starter på skuespillerskole og underskriver en kontrakt, hvori de lover at kaste sig ud i udfordringer, lege og eksperimentere med sproget og at lade sig coache af de andre elever.

Uge 1-5: Fan Fiction

Lektioner

12-15

Varighed

5 uger

Fan Fiction

Dette forløb sætter fokus på genren Fan Fiction. Eleverne skal med udgangspunkt i fan fiction-genren arbejde med genrer og sproglige virkemidler. De skal skrive deres egen fan fiction-historie i et elevbaseret feedback-forløb.

 

Uge 6-9: Læsebånd

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Læsebånd

Arbejd med bogen Star Singer i Superreaders, som ligger i god forlængelse af forløbet om Fan Fiction. Eleverne kan afslutningsvis lave en boganmeldelse og præsentation i nogle af værktøjerne fra Toolbox. Suppler med øvelser fra Grammar.

Ressourcer:

Grammar – Vælg øvelser som supplement.

Uge 10: Onlineprøve

Lektioner

3

Varighed

1 uge

Onlineprøve

Forbered eleverne til FP 9 ved at arbejde med Onlineprøve 2. Vi anbefaler, at I enten op til prøven eller efterfølgende arbejder med Grammar.

Ressourcer:

Restudy – Videoer om Grammatik

Uge 11-14: Beauty World Tour

Lektioner

9-12

Varighed

4 uger

Global issues: Beauty World Tour

I dette forløb arbejder elever med skønhedsidealer i en global og kulturel kontekst samt med sociale mediers betydning for skønhedsidealer og kropsbillede. Gennem autentiske tekster, billeder og videoer får eleverne mulighed for at reflektere over egne skønhedsidealer og forbrug af sociale medier.

Ressourcer:

Topic – Mirror, Mirror on the Wall

Uge 16-18: Læsebånd

Lektioner

9

Varighed

3 uger

Læsebånd

Arbejd med bogen Star Singer i Superreaders, som ligger i god forlængelse af forløbet om Fan Fiction. Eleverne kan afslutningsvis lave en boganmeldelse og præsentation i nogle af værktøjerne fra Toolbox. Suppler med øvelser fra Grammar.

Ressourcer:

Grammar – Vælg øvelser som supplement.