Cowboy Country

Cowboy Country er tilrettelagt, så det passer til 4.-5. klasse. Tekstmængden er begrænset og eleverne arbejder i høj grad sammen om at tilegne og bearbejde de informationer, de tilegner sig gennem læse- og lyttetekster.

Forløbet rummer flere differentieringsmuligheder. Disse er beskrevet i vejledningen ved de enkelte opgaver. Forløbet kan fx udvides med tekster fra Library, så enkelte elever kan få ekstra udfordringer.

Forløbet kan også anvendes i 6. klasse. Du kan øge tekstmængden ved at inddrage tekster fra Library. Læs forslag til anvendelse af forløbet i 6. klasse ved de enkelte kapitler.

Fokus på sprog

Hvert kapitel i forløbet The Big Five indleder med en keyword-opgave. I hvert kapitel får eleverne nogle nøgleord, som vil hjælpe dem med at forstå det, de læser. Disse ord er ikke glosseret i teksten.

Hvis du vil udfordre dine elever, kan du bede dem slå gloserne fra, når de læser teksten.

I hvert kapitel bliver eleverne opfordret til at samle ord til deres ordbog i My Own Dictionary. De skal som minimum samle ordene under et tema, Cowboys, men kan også lave undertemaer. Ved at arbejde med kategorier, styrker de deres ordforrådstilegnelse.

Kultur

Forløbet er også et kulturmøde med USA. Eleverne lærer om en del af USA’s historie, som er omgærdet af en masse romantik og myter. I forløbet lærer eleverne om livet, som det var for en ægte cowboy i perioden 1850-1896. På den måde får de en forståelse for, at cowboys var hårdtarbejdende mænd og ikke en flok pistolsvingende hårde hunde. Desuden får eleverne et indblik i den fortælletradition, der også var en del af tiden, blandt andet gennem røverhistorier om Pecos Bill og sange omkring lejrbålet.

Library

Undervejs i forløbet henvises til ekstra tekster, som ligger i Library. Det er tekster, som du kan bruge til at differentiere din undervisning med, eller eleverne kan opsøge dem selv, hvis de gerne vil læse mere. Der er ikke opgaver til teksterne, og det er heller ikke en forudsætning at eleverne skal have læst dem, for at kunne løse opgaverne i forløbet.

Differentiering

Forløbet rummer flere differentieringsmuligheder. Disse er beskrevet i vejledningen ved de enkelte opgaver. Forløbet kan fx udvides med tekster fra Library, så enkelte elever kan få ekstra udfordringer.

Forløbet kan også anvendes i 6. klasse. Du kan øge tekstmængden ved at inddrage tekster fra Library. Læs forslag til anvendelse af forløbet i 6. klasse ved de enkelte opgaver i opgavevejledningen.