Friendship

Hvornår er man en god ven, og hvad vil det egentlig sige at være det? Forløbet her stiller skarpt på begrebet venskab og på de aspekter, der hører med.

Følelser som glæde, sorg eller jalousi er helt naturlige følelser, som de fleste børn kender. Forløbet er tilrettelagt, så eleverne når rundt om emnet på forskellig vis. De lærer centrale ord og begreber, mens de læser, lytter, ser og løser de forskellige opgaver og aktiviteter.

Sociale kompetencer

Det er nærliggende at arbejde målrettet med klassens sociale liv i forløbet om Friendship. I mødet med tekster, musik og øvelser lægger forløbet op til, at eleven relaterer til sig selv og sin egen hverdag. Flere af øvelserne er CL-øvelser, hvor eleverne, ud over at lære engelsk, også må tage stilling til forskellige udsagn og give deres mening til kende.

I Teacher-knappen på de enkelte sider i forløbet vil du kunne læse, når der er ekstra fokus på sociale kompetencer.

Fokus på sprog

Indledningsvis arbejder eleverne med keywords, så de får kendskab til nøgleord, som vil hjælpe dem med at forstå de senere tekster og øvelser. Disse ord er ikke altid glosseret i forløbet. Du kan eventuelt udfordre eleverne ved at bede dem om at slå gloserne fra, når de læser teksterne.

I det første kapitel bliver eleverne opfordret til at samle ord til deres ordbog My Own Dictionary. De laver et overordnet tema, som de kalder Friendship. De bør opfordres til også at lave undertemaer fx Jealousy, da det skærper deres ordforrådstilegnelse, når der arbejdes med kategorier.